Dersin Adı | Toplumsal Cinsiyet ve Değişim |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOC 312 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, toplumsal cinsiyet çalışmalarındaki temel kavram ve teorileri tartışmak ve toplumsal cinsiyetlendirilmiş toplum konusunda farkındalığı artırmaktır |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, toplumsal cinsiyet çalışmalarının temel tartışmalarını ortaya koymaktadır. Dersin başlıkları cinsiyet, toplumsal cinsiyet, erkeklik, kadınlık, “queer” teori, feminism ve toplumsal cinsiyetlendirilmiş toplum kavramlarını içermektedir. Toplumsal cinsiyetlendirilmiş toplum kavramı aile, iş yaşamı,yakın ilişki, beden, politika ve bakış gibi farklı bağlamlarda tartışılmaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin genel tanıtımı | |
2 | Toplumsal Cinsiyeti Düşünmek | Margaret L. Andersen, “The Social Construction of Gender”, in Thinking about Women, 2006 Ann E. Cudd and Leslie E. Jones, “Sexism” in Feminist Theory: A Philosophical Anthology |
3 | Feminist Teori | Chris Beasley, What is Feminism? An Introduction to Feminist Theory, (excerpts) Sage, 1999 Suggested: Rosemarie Tong, Feminist Thought: A Comprehensive Introduction, 1992 Gülnur Acar- Savran, “Cinsiyet/ Toplumsal Cinsiyet/ Cinsellik: Biyolojizm ve Toplumsal Kuruluşçuluğun Ötesinde” in Beden Emek Tarih (233-309) |
4 | Feminism | Chris Beasley, What is Feminism? An Introduction to Feminist Theory, (excerpts) Sage, 1999 Suggested: Judith Butler, "Subjects of Sex/Gender Desire" from Gender Trouble by Judith Butler (1990) (1-46) |
5 | Türkiye Vakası | Coşar, Simten & Onbaşı, Funda, 2008, “Women’s Movement in Turkey”, South European Society & Politics, 13:3 (available at blackboard). Suggested: Berktay, Fatmagül, 2003. “Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Feminizm”, Tarihin Cinsiyeti |
6 | ARA SINAV | Coşar, Simten & Onbaşı, Funda, 2008, “Women’s Movement in Turkey”, South European Society & Politics, 13:3(available at blackboard). |
7 | Erkekliğin Toplumsal İnşası | R.W.Connell, Social Organization of Masculinity in Masculinities, p: 67-86 Michael Kaufman, “The Construction of Masculinity and the Triad of Men’s Violence.” (available at blackboard). Suggested: Kandiyoti, Deniz. 1997. “Erkeklik Paradoksları: Ayrımcılığın Yaşandığı Toplumlar Üzerine Bazı Düşünceler”, Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar, Metis Yayınları, İstanbul. ss: 181–201. Tayfun Akay, “Erkeklik” en çok erkeği ezer!” Toplum ve Bilim, Erkeklik Özel Sayısı, Sayı 101, s. 11-30 |
8 | Erkekliğin Toplumsal İnşası | R.W.Connell, Social Organization of Masculinity in Masculinities, p: 67-86 Michael Kaufman, “The Construction of Masculinity and the Triad of Men’s Violence.” (available at blackboard). Suggested: Kandiyoti, Deniz. 1997. “Erkeklik Paradoksları: Ayrımcılığın Yaşandığı Toplumlar Üzerine Bazı Düşünceler”, Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar, Metis Yayınları, İstanbul. ss: 181–201. Tayfun Akay, “Erkeklik” en çok erkeği ezer!” Toplum ve Bilim, Erkeklik Özel Sayısı, Sayı 101, s. 11-30 |
9 | Toplumsal Cinsiyetlendirilmiş İş Yaşamı | Amy S. Wharton, “Gendered Jobs and Gendered Workers”, 166-213 in The Sociology of Gender, 2005 Suggested: Dedeoğu, Saniye. 2003. “Sindrella'nın Pazara Yolculuğu: Toplumsal Cinsiyet Rolleri, Aile ve Kadının İşgücüne Katılımı Üzerine Deneme", in Neoliberalizmin Tahribatı: Türkiye’de Ekonomi, Toplum ve Cinsiyet |
10 | Sınıf içi yazı çalışması | |
11 | Toplumsal Cinsiyetlendirilmiş İş Yaşamı | Amy S. Wharton, “Gendered Jobs and Gendered Workers”, 166-213 in The Sociology of Gender, 2005 Suggested: Dedeoğu, Saniye. 2003. “Sindrella'nın Pazara Yolculuğu: Toplumsal Cinsiyet Rolleri, Aile ve Kadının İşgücüne Katılımı Üzerine Deneme", in Neoliberalizmin Tahribatı: Türkiye’de Ekonomi, Toplum ve Cinsiyet |
12 | Toplumsal Cinsiyetlendirilmiş Aile | Laura Kramer, Gendered Family and Intimate Relations, in the Sociology of Gender, 2011 Suwada & Plantin, “On Fatherhood, Masculinities, and Family Policies in Poland and Sweden”, in Polish Sociological Review” (available at blackboard). |
13 | Toplumsal Cinsiyetlendirilmiş Yakın İlişkiler | Laura Kramer, Gendered Family and Intimate Relations, in the Sociology of Gender, 2011 Francesca M. Cancian, “The Feminization of Love” in The Gendered Society Reader (available at blackboard) |
14 | Toplumsal Cinsiyetlendirilmiş Beden | Michael Kimmel, “Gendered Body” in The Gendered Society Suggested: Susan Bordo, “The Body and the Reproduction of Femininity” in The Gendered Society Reader |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | Laura Mulvey: ‘Visual Pleasure and Narrative Cinema” in Visual and Other Pleasures (available at blackboard). |
16 | Final Ödevi |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 1 | 15 |
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 20 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 65 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 4 | 64 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 1 | 5 | |
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 15 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 20 | |
Final Sınavı | 1 | 23 | |
Toplam | 175 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur. | X | ||||
2 | Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur. | |||||
3 | Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur. | X | ||||
4 | Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur. | X | ||||
5 | Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur. | X | ||||
6 | Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur. | X | ||||
7 | Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur. | |||||
8 | Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur. | |||||
9 | Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur. | X | ||||
10 | Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest